Stäng ner kärnkraftverken!

Hej kära läsare, det var ett tag sedan jag skrev sist. Ber om ursäkt, men nu är jag tillbaka igen.

Idag tänker jag argumentera för vad jag tycker vore en vettig sammansättning av elproduktion i Sverige på medellång sikt, dvs 20-60 år.

Till att börja med vill jag dock berätta varför jag anser att 100% förnyelsebart vore ett dåligt val inom denna tidsrymd.

De allra flesta förnyelsebara kraftkällor idag har några tydliga problem. De är dyra(utan subventioner eller elcert), de är intermittenta(dvs har inte en stabil produktion utan den svänger, helt beroende på naturen, t.ex. så får man ingen el från vindkraften om det inte blåser eller om det blåser för mycket.). Det finns fler, men dessa är de viktigaste stort sett, enligt mig.

Detta beror på att Sverige som land tidigare haft väldigt mycket fördelar av att vi haft billig el. Det har gjort att elintensiva industrier har förlagts här och inte flyttat trots högre kostnader i form av skatt och löner. Intermittenta, dyra kraftkällor ger resultatet att vi kommer att få ett högre elpris men också ett elpris som varierar bra mycket mer idag. Industrierna, som betalar el på spotpris(till skillnad från privatpersoner som betalar ett medelpris) vill ha ett förutsägbart och lågt elpris. När största delen av elproduktionen påverkas av vädret är det självklart att detta är omöjligt.

Med ett högre och mindre förutsägbart elpris skulle det vara större risk att elintensiva industrier flyr landet eller att satsningar som hade kunnat göras här görs på andra ställen istället.

Så, till min vision då. 2010 såg det ut såhär:
http://www.ekonomifakta.se/Data/chart-12218-v40927-sv-col12218-1-2-3.png


En stor del vattenkraft och kärnkraft, och sen liten del vindkraft och så lite kraftvärme på det. Min gissning på 2011 är att det är en lite större andel vindkraft men annars ganska snarlikt.

Vattenkraften anser jag skall vara kvar som den är, att bygga ut fler älvar är onödigt och dåligt för naturens bevarande. Dessutom har den en väldigt viktig funktion som reglerkraft till de intermittenta kraftkällorna. Däremot bör man undersöka möjligheter att uppgradera de verk vi redan har och se om man kanske kan bygga ut mer vattenreserver.

Till kärnkraften då. Stäng ner verken! Bygg sedan nya! Moderna kärnkraftverk(gen III) är bränslesnålare, säkrare och driftsäkrare. Dessutom kan man passa på att använda spillvärmen till fjärrvärme vilket man tyvärr inte gör idag. Däremot anser jag inte som vissa gör att man skall utöka kärnkraftsproduktionen, utan snarare minska den. Om den idag ligger på 40% tror jag att man utan större problem för det totala energisystemet skulle kunna minskas till 20%. Kärnkraften är väldigt viktig eftersom den ger en stabil basel, som vi behöver. På lång sikt skall iaf fissionskraften avvecklas.

Dock känner jag också att jag vill lägga in en mening om gen IV, denna har en väldigt bra egenskap i att den kan använda det nuvarande kärnavfallet till bränsle så att det blir dels mycket mindre och dels farligt en mycket kortare tid. Dessa reaktorer forskas det på idag och det finns även långt framskridna planer på att bygga en reaktor i Indien som drivs av torium.

För att täcka upp det hål som blir efter kärnkraftens nedgång bör vi täcka upp med förnyelsebara kraftkällor i form av vindkraft(även offshore, som ger en stabilare försörjning än landbaserad, men också är dyrare), solceller(kanske främst småskaligt hos privatpersoner) och vågkraft(som, rätt placerad, också ger relativt stabil försörjning). Man skulle också kunna tänka sig att kombinera vågkraftverk och havsbaserade vindkraftverk för att minska de ekonomiska kostnaderna.

För att undvika en stor fluktuering av elpriset bör man överinvestera i förnyelsebart. Det betyder att man bygger lite mer än vad som ”egentligen” behövs, så att man får en hög lägsta-nivå och när det producerar mycket kan man nästan helt stänga av vattenkraften och/eller exportera el.

På detta sätt tar man bättre hand om naturens resurser samtidigt som man säkrar el stabilt, lågt elpris som är bra för svensk industri och säkrar en fortsatt god ekonomi och svenska jobb.

Lev väl!
/Mikael Andersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0