Länktips för den miljöintresserade.

Hej, snart är det jul och min julklapp till mina läsare blir en lista på hemsidor och annat som är intressant och bra att följa för de som är intresserad av miljöteknik, -politik och annat aktuellt med anknytning till miljön.'

Treehugger
En amerikansk hemsida som tar upp globala nyheter om det mesta, inkl design och livsstil.
Supermiljöbloggen
Svensk hemsida som tar upp aktuella händelser och politik, mest knuten till Sverige men också internationellt. Går bra att följa via deras facebooksida eller på twitter.
Miljöbloggen
Finns främst på twitter och länkar till andra hemsidor som skriver om aktuella händelser och ny miljöteknik.

Följer du dessa och DN/SVD så missar du inte så mycket av det som händer inom miljösverige/världen.

God jul!
Mikael Andersson

Intressanta miljötekniker - En sammanställning

Idag har vi många miljöproblem av varierande sort, detta kopplat med att fler och fler ägnar sig åt att försöka lösa problemet har gjort att antalet tekniker som gör anspråk på att lösa ett eller flera problem fullkomligt har exploderat. Därför tänkte jag göra en nätt liten sammanställning över några av de tekniker som jag anser vara mest intressanta i framtiden. Självklart finns även problem och svårigheter med dessa tekniker, men för att inte dra ut allt för långt så lämnar jag den delen för den här gången utan skriver bara om de positiva aspekterna.

Elproduktion

Fusion
Detta är en typ av kärnkraft där man istället för att klyva atomer smälter samman dem. Bränsle finns det extremt mycket av på jorden och skulle denna teknik fungera skulle man få ut stora mängder energi med ytterst lite och kortlivat avfall.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusionskraft

Gen IV fission
Nästa generation fissionskraft(Det som bara kallas kärnkraft av många) är på många sätt olik dagens generation. Förvisso finns det en del olika tekniker som utvecklas under samlingsnamnet Gen IV, men gemensamt är att man försöker förbättra alla aspekter markant, t.ex. genom att öka säkerheten, minska avfall och risk för kärnvapenspridning.

En del tekniker utgår från att man skall använda det vi idag ser som kärnavfall som bränsle, vilket innebär att vi redan har en stor mängd bränsle tillgängligt samtidigt som det avfall som blir till slut är mycket mindre i mängd och har en mycket kortare halveringstid än dagens avfall.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_reaktor

Energilagring för intermittenta energikällor
Ett av de största problemen med vind- och solkraft är att den bara producerar el när det antingen blåser(och inte för mycket) eller är soligt, istället för när man behöver den. Det finns idag inget bra sätt att lagra energin på så att man kan utnyttja den precis när man har behov av den. Energilagring för detta är någonting som det forskas på en hel del och det finns några olika tekniker för detta. En positiv aspekt är att man får ett jämnare elpris.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article3364150.ece

Vågenergi
Detta är en teknik som utnyttjar faktumet att det alltid är vågor långt ut till havs, vilket innebär att man har en förnyelsebar energikälla som faktiskt har en stabil och förutsägbar produktion. Även här finns några olika koncept som forskas på, men vi lär se kommersiella kraftverk inom några år skulle jag tro.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gkraftverk

Transporter

Spårtaxi
Kollektivtrafiken har idag väldigt svårt att locka bilister på grund av flera saker, t.ex. obekvämligheten, att man måste passa ett tidschema, åka omvägar och stanna på flera hållplatser på vägen till ens egentliga destination. Detta vill man råda bot på med hjälp av så kallad spårtaxi där man har ett finmaskigt spårnät över staden. Sedan åker man i små, eldrivna fordon som automatiskt tar dig till din destination utan att du behöver anpassa dig till en tidtabell. Eftersom fordonen går på el och inte har några direkta utsläpp så blir framför allt närmiljön mycket bättre samtidigt som man slipper ge upp det individanpassade resande som en bil kan erbjuda.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rtaxi

Bränsleceller
Elbilen kommer stort just nu, dock finns det stora problem med den, t.ex. att den tar lång tid att ladda, har begränsad räckvidd och att de stora batteripacken gör bilen väldigt tung. En bil med bränslecell är också en elbil, men istället för batterier så produceras elen i en bränslecell som genom att kombinera vätgas(som går att tanka likt bensin) och syre(i luften) får ut el som kan driva bilen. Det enda utsläppet är rent vatten.
Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_Cell_Vehicle#Automobiles

Höghastighetståg
Sverige är ett avlångt land, och att ta sig mellan våra stora städer tar väldigt lång tid, om man inte flyger. Att flyga är dock väldigt dåligt för miljön. Med höghastighetståg som går mellan 300-400 km/h(beroende på teknik), kan man konkurrera med flyget samtidigt som man anländer rakt in i stadens centrum istället för till en flygplats utanför.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ghastighetst%C3%A5g

Bostäder

Passivhus
Över 20 % av energianvändningen i Sverige går åt till att värma upp byggnader. Detta är en extremt hög siffra, med tanke på att den skulle kunna vara obefintlig. Genom att bygga hus som är så välisolerade och byggda för att ta tillvara på värmen på bästa sätt kan man åstadkomma hus som inte behöver någon direkt uppvärmning alls, utan det räcker med den värme som produceras av vitvaror och människor.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Passivhus

Matproduktion

Vertical farming
Dagens matproduktion sker ofta långt utanför städerna, det konventionella jordbruket bidrar till koldioxidutsläpp, övergödning och utsläpp av miljögifter. Dessutom är det väldigt sårbart för naturkatastrofer. Genom att istället odla maten inomhus under optimala förhållanden i så kallade ”vertical farms” i städerna så kortar man transporterna, minskar miljöpåverkan och ger en säkrare och mer förutsägbar matproduktion.

Mitt egna koncept som knyter ihop matproduktion och bostäder:
http://dl.dropbox.com/u/25365815/V%C3%A4xt-hus_slutgiltig_publik.pdf
Läs mer:
http://www.verticalfarm.com/

Produkter

Alternativa material
Idag produceras väldigt många av våra produkter av plaster som kommer från olja och är svåra att återanvända(även om det går). Dessutom är olja en resurs som vi har långt ifrån oändligt mycket utav. Det forskas på flera olika förnyelsebara material som skall kunna produceras miljövänligt och återvinnas. Exempel på detta är biopolymerer.
Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Biopolymer#Biopolymers_as_materials


Hoppas att du fann min sammanställning intressant och om du har några tips på framtidstekniker så får du gärna kommentera mitt inlägg!

Lev väl/
Mikael Andersson


Miljön - mer än bara klimatet.

I dagarna är det stort klimatmöte i Durban, Sydafrika. Jag tror få missat att det är något i görningen där, man letar efter en möjlighet till ett avtal efter Kyotoprotokollet som snart tar slut.

Klimatet har varit på tapeten ganska länge nu, rapporter efter rapporter säger att vi måste ändra på oss nu för att undvika total katastrof om 50 år. Klimatskeptikerna griper efter halmstrån för att motbevisa.

Tyvärr har detta klimatfokus gjort att vi tappat intresset för en del andra miljöproblem, som är både närmre rent geografiskt och i tiden. Jag talar såklart om försurning, övergödning, luftföroreningar, marknära ozon och giftutsläpp. Detta är sådant som påverkar oss idag, i Sverige! Enligt svenska miljöinstitutet dör mer än 5000 människor varje år i Sverige en för tidig död på grund av luftföroreningar, främst i städer.

Detta faktum beror inte bara på att man förbränner fossilbränslen, och det blir inte bättre för att du kör på etanol(snarare värre). Luftföroreningar, försurning, övergödning och marknära ozon beror till stor del på att vi förbränner saker över huvud taget. Så när man talar om att skapa en fossilfri värld så pratar man om att lösa ett enda problem, för att lösa de andra måste vi satsa mot en förbränningsfri värld. Inte bara det, vi måste göra det nu, för problemen är nu, inte om 50 år. Och vi i Sverige kan påverka situationen i Sverige. Att klimatfrågan löses av bara farten är ett lyckligt sammanträffande, för här har inte klimatskeptikerna någonting att hämta.

Sverige måste våga sätta ner foten i miljöfrågan, för svenskarnas skull, för din och min och för de som kommer efter oss. Vi måste våga prioritera rätt, göra svåra val och se till vårt bästa.

Men vi skall aldrig glömma, att hållbar utveckling inte bara är miljön, det är också finansiellt och samhällsmässigt!

Mvh/
Mikael Andersson

RSS 2.0