Sverige behöver ny kärnkraft! Nu...

Och jag ska förklara varför.

Många är mot kärnkraft, ofta på felaktiga grunder, men enligt mig så är det faktiskt någonting vi behöver i Sverige. Jag ska försöka hålla mig ganska kort och skriva lättförståeligt.

Till att börja med lite fakta:

I Sverige består nästan 50% av elförsörjningen av kärnkraft.
Dessa kärnkraftverk är så gamla att om 10-15 år så kommer dom att vara TVUNGNA att stängas.
Ett land behöver stabila elkällor, som garanterar el när den behövs.
All el förbrukas i princip när den tillverkas, det finns inget sätt att lagra stora mängder el.


Så, nu kör vi.

Om vi i Sverige skulle avveckla kärnkraften, eller helt enkelt inte bygga ny(spelar inte någon större roll i praktiken eftersom den som sagt avvecklar sig själv om 10-15 år) så skulle vi behöva bygga någonting som täcker upp för den förlorade elförsörjning som kärnkraften stod för. Alla tycker såklart att förnyelsebar el är att föredra, det gör jag med!

Problemet är att om vi skulle bygga ut all den el(kom ihåg, 50% av all el Sverige förbrukar, det är ganska mycket), med vindkraft och vågkraft så förlitar vi oss på naturen. Ja, för om det inte blåser så bidrar inte vindkraftverken med någon el, och samma sak med vågkraften.

Tänk er själva, en solig, riktigt kall och vindstilla vinterdag i januari. -15-25 grader och Sveriges industri går på högvarv. Då behöver vi som mest el, men vindkraftverken står stilla och vågkraftverken lika så. Vattenkraften, som är det enda som är kvar, går på full effekt men klarar ändå inte av att bidra med mer än hälften av det vi behöver. Vad gör vi då? Jo vi importerar el såklart.

Det är inte bra, för det innebär antingen el från kolkraft i Tyskland eller naturgas i Ryssland, dessutom är det inte direkt billigt. Plötsligt så är vi tillbaka på noll vad gällande miljövänligheten... Surt, sa räven.

Missförstå mig inte nu är ni snälla, för jag är absolut inte emot vind och vågkraft, men den kommer aldrig att kunna konkurrera ut kärnkraften. Vi behöver energikällor som är stabila som jag tidigare skrev. Det är vattenkraft, kärnkraft, olja, kol, naturgas. Sånt vi själva kan påverka effektflödet av. Jag tror inte att någon vill ha fossilbränslen, så då är det vattenkraft och kärnkraft kvar.

Vattenkraften har vi kommit överens om att vi inte ska exploatera fler åar i Sverige och man kan inte effektivisera energiuttaget hur mycket som helst. Då är det kärnkraften kvar, som är det minst onda i sammanhanget. Dock tycker jag att vi ska satsa stort på vind och vågkraft ändå och låta kärnkraftverken gå lite lugnare när det blåser på, så kommer vi både ha en stabil och en på det stora miljövänlig energiförsörjning av vårt vackra, avlånga land.

Vi behöver kärnkraft, och vi behöver projektera nu! Det tar många år att bygga kärnkraftverk och som jag tidigare skrivit, om 10-15 år så kommer våra nuvarande kraftverk stängas vare sig vi vill eller inte. Har vi inte nya då så ligger vi surt till.


Nu drog jag visst ut lite på texten ändå, men jag hoppas att ni orkade läsa. Lämna gärna kommentarer om ni har något att tillägga, fråga eller kritisera så kanske det kommer en del 2 om kärnkraften.

Peace out/ Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0