Hundar utan koppel.

Okey, vi går ut hårt med någonting som stör mig nästan till galenskap.

Människor som har sina hundar utan koppel när dom är ute.
Mest tragiskt med hela saken är att de som oftast är skyldiga till detta, faktiskt, är äldre människor.

Förstår inte människor att det finns folk, och gott om dom, som har en fobi för hundar?
När man påtalar detta för hundägaren så brukar man få svaret att "Esh, min hund är så snäll och han biter minsann ingen." samt "Jag har full kontroll på honom, så du kan vara lugn.".

Det spelar väl ingen roll? 
Vet dessa personer ens vad en fobi är?
Det är någonting man inte kan styra över själv och som ofta är ogrundad.
Extremt respektlöst tycker jag.

Tyvärr finns ingen allmän lag som säger att man måste ha hunden kopplad, däremot inom vissa områden finns särkilda bestämmelser.

Så, min vädjan till er alla är följande:

*Koppla era hundar när ni är ute med dom, för andras skull.
*Säg till människor som inte har sina hundar kopplade, att de skall koppla sina hundar.


Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag själv inte är rädd för hundar det minsta, tvärtom.

Lev väl!
//M

I danmark måste man snora ner hunden när den är ute.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med!



Den dagen en lös hund närmar sig när jag är ute med mina illrar, den dagen blir jag antagligen häktad.

2009-07-23 @ 16:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0