Att traska runt i någon annans skor.

Tja, det ska man helst undvika, sålänge man inte fått lov att låna dom då. 

Ne, (dåligt) skämt åsido så är det ju såklart metaforen jag menade.

Jag ska erkänna att jag kännt mig lite hängig det senaste, kanske någon sjukdom eller nått på väg in eller vadsom. Då har jag tänkt efter på vad jag själv hade sagt till någon som varit i min situation. 
Det hade nog låtit något liknande som:

"Ta en promenad, det hjälper."
"Gör något kul, åk in till stan o shoppa."
osv, osv.

Fast nu när man väl är i den situationen själv så är det ju inte så lätt, jag har faktiskt inte lust med nånting direkt just nu.

Det fick mig att tänka på det gamla ordspråket att "gå i någon annans skor" innan man yttrar sig.

Visst, det händer ofta att någon yttrar sig utan att veta hur det egentligen är, nästan hela tiden säkert. Då är det ju bra att man kan få en liten påminnelse om att man ska tänka efter lite innan.

Men!

Jag vill ta det till en högre nivå, för allting har ju alltid minst två sidor. Så även den som säger "tänk efter hur jag har det" kanske ska fundera ett slag för hur lätt det är för den andra personen också. 

Jag vill/orkar inte skriva "resten", utan jag litar på att ni kan klura ut det själva, tänk på det en stund, vilka andra situationer ska man se allt ur någon annans(allas egentligen) perspektiv?

Känn alltid efter hur lätt, eller svårt, det är för ALLA inblandade parter innan du säger något. Oavsett vem du är och vilken situation du är i för tillfället, för även du har säkert varit på "andra sidan".


Peace out!

Kommentarer
Postat av: Sara

Tråkigt att du mår kasst. Men du har fått en mycket bra kunskap å andra sidan.



Jag tror som du att folk har lätt för att fälla kommentarer om andras belägenheter utan att riktigt sätta sig in i deras sits. Eller jag tror inte, jag vet att det är så.

2009-08-11 @ 12:52:30
URL: http://gnellerian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0