Earth Hour - Jippie eller jippo?

Hej, kära läsare. Ledsen att jag återigen varit frånvarande här på bloggen, men jag har flyttat, börjat exjobba och mycket annat de senaste veckorna, men nu är jag tillbaka igen och skall verkligen försöka att skriva oftare och mer rutinmässigt.

Innan jag börjar med dagens ämne så tänkte jag be er om lite input, är det något speciellt ni vill läsa om eller någon gammal fråga ni vill att jag ska ta upp igen? Använd eran konsumentmakt nu. :)
Hursomhelst, dagens ämne är Earth Hour. Som ni kanske vet är det WWF som för några år sedan satte igång med uppmaningen att stänga av allt elektriskt under en timme, mellan 20:30 och 21:30, för att belysa(no pun intended) miljöproblemen vi har på jorden.

Earth Hour har också fått en del kritik, till exempel från LUFs nuvarande ordförande Adam Cwejman (http://www.newsmill.se/node/20281). Han, och många andra ser Earth Hour som ett meningslöst, eller rent av dåligt, jippo som går ut på att föra samhället bakåt snarare än framåt. Man har också fört fram teorier om att många deltar i detta "evenemang" istället för att faktiskt leva miljövänligt hela tiden.

När det gäller den första kritiken så håller jag verkligen inte med. Earth hour handlar för mig absolut inte om att vrida tillbaka samhället, utan snarare att poängtera att vi inte behöver slösa med energin. Jag har tidigare skrivit här på bloggen om att spara på energi(http://eftermitttycke.blogg.se/2011/november/energibesparing-vs-livskvalitet.html), och det handlar inte om att gå tillbaka till 1800-talet utan snarare att sluta använda energi som är onödig. Det är just definitionen av att slösa, att göra något onödigt.

Earth Hour gör med stor säkerhet ingen direkt skillnad för planeten men jag är säker på att de indirekta konsekvenserna kan vara stora, och därmed kommer vi in på den andra kritikpunkten.

Att vissa människor deltar i Earth Hour istället för att leva miljövänliga liv håller jag för osannolikt men inte omöjligt. Det finns säkert en del som gör det, men i de allra flesta fall tror jag knappast att människor skulle bli miljömedveten 24/7 om man inte släckte lampan en timme om året. Earth Hour ger också oss miljöintresserade en anledning att legitimt ta upp miljöfrågor lite extra och påverka. Alingsås kommun(dit jag nu flyttat) har under hela veckan arrangerad flera seminarium om aktuella miljöfrågor. Tyvärr har jag själv inte kunnat medverka men jag har förstått det som att det varit hyfsat välbesökt.

Det här jippot är alltså mycket mer än att bara släcka lampan en timme om året. Det är en inkörsport till ett miljövänligare liv, en möjlighet för många att kunna påverka lite mer än vanligt och en viktig manifestation mot politiker och andra mer inflytelserika.

Lev väl och glöm inte att skriva i kommentarerna vad ni vill se mer av i framtiden.
//Mikael

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0