Varför blev jag politiker? Varför miljö?

Varför miljöpolitik? Varför politik? Varför miljö?

Folk frågar mig ibland om hur jag orkar vara politiskt aktiv, hur jag kan stödja Folkpartiet när jag inte tycker som dem i flera frågor och varför jag är med i Folkpartiet och Liberala ungdomsförbundet när miljöpolitik är mitt största intresseområde.

Till skillnad från många politiskt aktiva har jag inte varit engagerad särskilt länge, tvärt om faktiskt. Ända till valet 2010 var jag totalt ointresserad av politik, samhällets mekanismer och dylikt. Under spurten till valet började jag diskutera politik med mina vänner mer och mer och tänkte att ska jag välja får jag väl göra ett underrättat och medvetet val. Ungefär femtielva ”vilket parti ska du rösta på”-undersökningar på dagstidningar osv kom jag fram till att det visst var folkpartiet som var det jag stod närmast. Stod närmast eftersom jag inte höll med dem om allt, långt ifrån, men ändå stod de ut jämfört med resten av gänget. Ju mer jag engagerat mig i Liberala ungdomsförbundet, desto mer hemma känner jag mig, även om det är ett väldigt heterogent sällskap, eller kanske just därför.
 
Jag har upptäckt att även om jag realpolitiskt inte håller med Folkpartiet eller ens LUF i alla frågor, står vi ändå på en gemensam grund där individens rättigheter står i fokus och frihet och integritet är en ledstjärna. Så länge det inte är Sveriges realpolitik kommer jag fortsätta vara politiker.

När jag sen fortsatte läsa på om politik insåg jag rätt snart att politik är vad som styr hela vårt samhälle, antingen direkt eller indirekt. I princip alla aspekter av våra liv är på något sätt styrda av politiken, även om det kan vara svårt att märka det(tack och lov). Då tänkte jag att det här är för viktigt för att jag inte ska sätta mig in i det. Ganska snart upptäckte jag mycket som var galet med politiken, och det fick mig att ge mig in aktivt. Hade allt vart bra hade jag inte behövt lägga mig i, så där har vi svaret på varför jag är politiskt engagerad. Ska det bli gjort rätt, får man göra det själv.

Miljön då? Miljöintresset är faktiskt äldre än så, men det tog fart ordentligt när jag gick på folkhögskola och läste tekniskt basår. Så när jag blev politiskt intresserad var det ganska naturligt att fortsätta på det spåret även om jag kände mig något begränsad av att jag bara kunde vetenskapen och teknologin men inte ekonomin, juridiken och politiken. Förvisso har min tekniska bakgrund varit till mycket stor hjälp hittills och jag tror att den kommer att fortsätta utgöra grunden för min upplysta politik långt framöver. Däremot har jag breddat mina vyer genom att läsa ekofilosofi och miljöpolitik på distans i sommar, något som var både inspirerande och nyttigt. Nu är jag än mer säker på att det är miljöpolitik som jag vill satsa på.
 
För som Folkpartist och LUFare blir det ibland lite ensamt inom miljöpolitiken, det är ganska ovanligt att ha miljöpolitik som hjärtefråga. Betydligt vanligare är frihandel, fri rörlighet, mänskliga rättigheter eller integritet för att ta några exempel. Saker som är extremt viktiga, men det som gjort att jag fortfarande håller miljöpolitiken som högst är att utan en planet där miljön är god nog för att uppehålla mänskligt liv, spelar det ingen roll om allt annat är uppfyllt. En god miljö är grundläggande och absolut nödvändigt.

Mikael signar ut!

Kommentarer
Postat av: Kajsa dovstad

Himla kul att läsa om varför du blev politiskt engagerad och hur just miljöpolitiken kom att stå i fokus för dig! Kul också att du ville engagera dig i LUF så "sent" (även om 22/23) inte är någon ålder. Många tror att man har mist chansen när man tar studenten, men att mångfald berikar har du visat i LUF Uppsala! Dina tekniska kunskaper är något både miljödiskussionen i allmänhet och i LUF i synnerhet verkligen behöver! När platserna till arbetsgrupperna utlyses vill jag slå ett slag för att du söker!

2012-08-15 @ 00:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0