Alliansens tågsatsning.
I en debattare i SVD idag (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/alliansen-sager-nej-till-hoghastighetstag_7458216.svd) beklagar sig en representant från MP över att Alliansens tåg-satsning inte inbegriper höghastighetståg.
Det finns dock goda skäl att inte satsa på höghastighetståg i Sverige just nu. Jag ska ta upp några:
1. Befolkningsunderlag.
Höghastighetsbanor är dyra, och för att det ska gå runt ekonomiskt behövs ett stort befolkningsunderlag. Vi kan jämföra oss med sträckan Madrid-Barcelona i Spanien som knyter samman nästan 7 miljoner människor i de två städerna. Även där har man haft problem att få det att gå ihop ekonomiskt. I Sverige talar vi om cirka 3 miljoner på en nästan lika lång tågsträcka.
2. Hastigheten är inte problemet.
Det har nog undgått få att Sveriges tågnät inte är jättebra, men det är inte hastigheten som sätter gränserna. Det är framför allt kapaciteten men också underhållet som gjort svensk tågtrafik till ett sådant misslyckande. Våra järnvägar är fullproppade, dygnet runt, året runt.
Andra länder skickar ingenjörer och statsmän på studiebesök hit för att se hur vi lyckas proppa in så många tåg med olika hastigheter och av olika typer på så lite järnväg och ändå inte har mer problem än vi har. Problemet med denna effektivitet är dock att om någonting händer så fortplantar sig problemet och tågen kan bli ståendes mycket länge, vilket många har upplevt.
Kapaciteten gör också att industrin och transportsektorn inte kan gå över till järnväg från lastbilar i större utsträckning om de ens ville. Det är helt enkelt fullt. Detta, kopplat med den stora osäkerheten gör att det är i princip omöjligt för ett företag som tillämpar ”Just in time”-filosofin att använda tågtransport.
Alliansen satar på kapacitet och underhåll, och det är just vad som behövs.
3. Kostnaden för den sista hastighetsökningen är inte proportionell.
Det kan tyckas vara liten skillnad mellan att ett tåg åker i 250 km/h eller 300 km/h, men faktum är att den lilla skillnaden kräver stora ombyggnationer och en helt annan standard på järnvägsnätet. Till exempel kan man inte ha alls lika snäva kurvor på spåren.
Vinsten vi får i att kunna köra 50 km/h snabbare är mycket liten relativt de ökade kostnader det medför.
Summa summarum blir alltså att Alliansens satsning är väl avvägd för våra behov och de problem vi har. Möjligen hade mer pengar varit bra, men till skillnad från MP kan vi inte slänga oss med siffror vi inte har täckning för.
Det finns dock goda skäl att inte satsa på höghastighetståg i Sverige just nu. Jag ska ta upp några:
1. Befolkningsunderlag.
Höghastighetsbanor är dyra, och för att det ska gå runt ekonomiskt behövs ett stort befolkningsunderlag. Vi kan jämföra oss med sträckan Madrid-Barcelona i Spanien som knyter samman nästan 7 miljoner människor i de två städerna. Även där har man haft problem att få det att gå ihop ekonomiskt. I Sverige talar vi om cirka 3 miljoner på en nästan lika lång tågsträcka.
2. Hastigheten är inte problemet.
Det har nog undgått få att Sveriges tågnät inte är jättebra, men det är inte hastigheten som sätter gränserna. Det är framför allt kapaciteten men också underhållet som gjort svensk tågtrafik till ett sådant misslyckande. Våra järnvägar är fullproppade, dygnet runt, året runt.
Andra länder skickar ingenjörer och statsmän på studiebesök hit för att se hur vi lyckas proppa in så många tåg med olika hastigheter och av olika typer på så lite järnväg och ändå inte har mer problem än vi har. Problemet med denna effektivitet är dock att om någonting händer så fortplantar sig problemet och tågen kan bli ståendes mycket länge, vilket många har upplevt.
Kapaciteten gör också att industrin och transportsektorn inte kan gå över till järnväg från lastbilar i större utsträckning om de ens ville. Det är helt enkelt fullt. Detta, kopplat med den stora osäkerheten gör att det är i princip omöjligt för ett företag som tillämpar ”Just in time”-filosofin att använda tågtransport.
Alliansen satar på kapacitet och underhåll, och det är just vad som behövs.
3. Kostnaden för den sista hastighetsökningen är inte proportionell.
Det kan tyckas vara liten skillnad mellan att ett tåg åker i 250 km/h eller 300 km/h, men faktum är att den lilla skillnaden kräver stora ombyggnationer och en helt annan standard på järnvägsnätet. Till exempel kan man inte ha alls lika snäva kurvor på spåren.
Vinsten vi får i att kunna köra 50 km/h snabbare är mycket liten relativt de ökade kostnader det medför.
Summa summarum blir alltså att Alliansens satsning är väl avvägd för våra behov och de problem vi har. Möjligen hade mer pengar varit bra, men till skillnad från MP kan vi inte slänga oss med siffror vi inte har täckning för.
Kommentarer
Postat av: Oskar Lodin
Framförallt är höghastighetståg väldigt dyrt och tar därmed pengar från andra viktiga investeringar som behöver göras.
Trackback