Intressanta miljötekniker - En sammanställning
Idag har vi många miljöproblem av varierande sort, detta kopplat med att fler och fler ägnar sig åt att försöka lösa problemet har gjort att antalet tekniker som gör anspråk på att lösa ett eller flera problem fullkomligt har exploderat. Därför tänkte jag göra en nätt liten sammanställning över några av de tekniker som jag anser vara mest intressanta i framtiden. Självklart finns även problem och svårigheter med dessa tekniker, men för att inte dra ut allt för långt så lämnar jag den delen för den här gången utan skriver bara om de positiva aspekterna.
Elproduktion
Fusion
Detta är en typ av kärnkraft där man istället för att klyva atomer smälter samman dem. Bränsle finns det extremt mycket av på jorden och skulle denna teknik fungera skulle man få ut stora mängder energi med ytterst lite och kortlivat avfall.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fusionskraft
Gen IV fission
Nästa generation fissionskraft(Det som bara kallas kärnkraft av många) är på många sätt olik dagens generation. Förvisso finns det en del olika tekniker som utvecklas under samlingsnamnet Gen IV, men gemensamt är att man försöker förbättra alla aspekter markant, t.ex. genom att öka säkerheten, minska avfall och risk för kärnvapenspridning.
En del tekniker utgår från att man skall använda det vi idag ser som kärnavfall som bränsle, vilket innebär att vi redan har en stor mängd bränsle tillgängligt samtidigt som det avfall som blir till slut är mycket mindre i mängd och har en mycket kortare halveringstid än dagens avfall.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_reaktor
Energilagring för intermittenta energikällor
Ett av de största problemen med vind- och solkraft är att den bara producerar el när det antingen blåser(och inte för mycket) eller är soligt, istället för när man behöver den. Det finns idag inget bra sätt att lagra energin på så att man kan utnyttja den precis när man har behov av den. Energilagring för detta är någonting som det forskas på en hel del och det finns några olika tekniker för detta. En positiv aspekt är att man får ett jämnare elpris.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article3364150.ece
Vågenergi
Detta är en teknik som utnyttjar faktumet att det alltid är vågor långt ut till havs, vilket innebär att man har en förnyelsebar energikälla som faktiskt har en stabil och förutsägbar produktion. Även här finns några olika koncept som forskas på, men vi lär se kommersiella kraftverk inom några år skulle jag tro.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gkraftverk
Transporter
Spårtaxi
Kollektivtrafiken har idag väldigt svårt att locka bilister på grund av flera saker, t.ex. obekvämligheten, att man måste passa ett tidschema, åka omvägar och stanna på flera hållplatser på vägen till ens egentliga destination. Detta vill man råda bot på med hjälp av så kallad spårtaxi där man har ett finmaskigt spårnät över staden. Sedan åker man i små, eldrivna fordon som automatiskt tar dig till din destination utan att du behöver anpassa dig till en tidtabell. Eftersom fordonen går på el och inte har några direkta utsläpp så blir framför allt närmiljön mycket bättre samtidigt som man slipper ge upp det individanpassade resande som en bil kan erbjuda.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rtaxi
Bränsleceller
Elbilen kommer stort just nu, dock finns det stora problem med den, t.ex. att den tar lång tid att ladda, har begränsad räckvidd och att de stora batteripacken gör bilen väldigt tung. En bil med bränslecell är också en elbil, men istället för batterier så produceras elen i en bränslecell som genom att kombinera vätgas(som går att tanka likt bensin) och syre(i luften) får ut el som kan driva bilen. Det enda utsläppet är rent vatten.
Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_Cell_Vehicle#Automobiles
Höghastighetståg
Sverige är ett avlångt land, och att ta sig mellan våra stora städer tar väldigt lång tid, om man inte flyger. Att flyga är dock väldigt dåligt för miljön. Med höghastighetståg som går mellan 300-400 km/h(beroende på teknik), kan man konkurrera med flyget samtidigt som man anländer rakt in i stadens centrum istället för till en flygplats utanför.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ghastighetst%C3%A5g
Bostäder
Passivhus
Över 20 % av energianvändningen i Sverige går åt till att värma upp byggnader. Detta är en extremt hög siffra, med tanke på att den skulle kunna vara obefintlig. Genom att bygga hus som är så välisolerade och byggda för att ta tillvara på värmen på bästa sätt kan man åstadkomma hus som inte behöver någon direkt uppvärmning alls, utan det räcker med den värme som produceras av vitvaror och människor.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Passivhus
Matproduktion
Vertical farming
Dagens matproduktion sker ofta långt utanför städerna, det konventionella jordbruket bidrar till koldioxidutsläpp, övergödning och utsläpp av miljögifter. Dessutom är det väldigt sårbart för naturkatastrofer. Genom att istället odla maten inomhus under optimala förhållanden i så kallade ”vertical farms” i städerna så kortar man transporterna, minskar miljöpåverkan och ger en säkrare och mer förutsägbar matproduktion.
Mitt egna koncept som knyter ihop matproduktion och bostäder:
http://dl.dropbox.com/u/25365815/V%C3%A4xt-hus_slutgiltig_publik.pdf
Läs mer:
http://www.verticalfarm.com/
Produkter
Alternativa material
Idag produceras väldigt många av våra produkter av plaster som kommer från olja och är svåra att återanvända(även om det går). Dessutom är olja en resurs som vi har långt ifrån oändligt mycket utav. Det forskas på flera olika förnyelsebara material som skall kunna produceras miljövänligt och återvinnas. Exempel på detta är biopolymerer.
Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Biopolymer#Biopolymers_as_materials
Hoppas att du fann min sammanställning intressant och om du har några tips på framtidstekniker så får du gärna kommentera mitt inlägg!
Lev väl/
Mikael Andersson
Så kul att du lyfer fram miljöteknik. Jag tycker din uppräkning visar att lösningarna redan finns, det är bara att sätta igång och använda dem!
Men jag tycker spårtaxi inte är så bra som det kan verka. Man förenar spårtrafikens höga kostnader för spåren med bilens låga kapacitet. En spårvagn har 80 sittplatser och kan gå varannan minut (som på Linnégatan i Göteborg). Det blir 2400 platser i timmen. Eller motsvarande 10 fyrsitsiga spårtaxibilar per minut. Det blir knöligt vid hållplatserna (som även spårtaxi trots allt behöver), och bygger man flerspårigt så tar det mycket plats.
Jag tycker cykel är ett bra färdmedel. I Sverige bor varannan inom fem kilometer från jobbet, vilket tar 20 minuter med cykel. Källa infrastrukturpropositionen 2008 sidan 150. Städer som Linköping och Köpenhamn visar att det går bra att cykla i stor skala året runt.
Cykling är bra för alla. Det är miljövänligt och ytsnålt, och cyklister lever längre! Källa Wikipedia > Cykelhjälm > Emot.