Energibesparing VS Livskvalitet.

Hej, har varit lite dåligt mer bloggande det senaste, men nu är jag tillbaka igen!

De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med energibesparing. Alla miljöorganisationer säger att vi ska spara på energin så mycket vi kan, eftersom energikonsumtionen påverkar miljön negativt.

Man brukar få tips som att duscha kortare, stänga av elektronikprodukter på riktigt, laga mat med lock, sänka temperaturen inomhus och ha lågenergilampor för att ta några exempel.

Jag skulle vilja påstå att man ska satsa på att först spara in på sådan energi som inte påverkar ens livskvalitet, vad livskvalitet innebär är helt klart personligt, men jag ska ge några exempel från mig själv:

För mig är det inte livskvalitet att betala för el för att mina elektronikprylar står på stand-by, inte heller att betala för el för att mina lampor är ineffektiva och skickar ut massor av värme och absolut inte att betala för uppvärmning för att huset jag bor i är dåligt isolerat.

Däremot är det för mig livskvalitet att ta en varmdusch 5 minuter längre än man egentligen behöver, eller ha 21-22 grader i lägenheten istället för 18.

Jag tycker inte att vi ska spara in på våran livskvalitet, men gärna spara in på energi som inte påverkar livskvaliteten positivt.

Vad är livskvalitet för dig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0